TEXT & BILD: Karina Brozinic
För er som aldrig hört talas om Chelsea Flower Show, så är det den mest prestigefyllda trädgårdsmässan i världen. BBCs filmteam syntes lite varstans där de spelade in till det dagliga entimmeslånga reportaget som sändes på rikstäckande tv. Det brittiska kungahuset brukar besöka mässan, och det är Royal Holticultural Society (RHS), som står bakom det nu fem dagar långa eventet.
Jag grävde lite efter trivia och fick fram intressant fakta i siffror:
- Ursprungligen startade mässan 1862 i Kensington, London. Då kallades den 'Great Spring Show’.
- Enda gångerna mässan varit inställd är enstaka år under första och andra världskriget.
- 1888 infördes max besökare till 40 000 per dag, vilket innebär 160 000 besökare varje år. Orsaken var då att ”mängden besökare störde testunderna och att man inte kunde se begoniorna ordentligt”.
- 46 000 glas Pimms (alkoholhaltig fruktig bål) såldes 2009.
- I år var det ca 600 utställare, 15 stora showgardens och 21 små.
Trädgårdarnas catwalk med visningsträdgårdar
Stora Show Gardens från hela världen
Vad gäller showgardens har vi inget liknande i Sverige att jämföra med. De stora trädgårdarna är planerade år i förväg och kostar i genomsnitt 1-3 miljoner att uppföra. Alla trädgårdar är uppkallade efter huvudsponsorn. Flera guld- och silvermedaljer delas ut i olika kategorier, med olika kriterier att nå upp till. Den finaste utmärkelsen, ’Best in show’, gick i år till ’The Daily Telegraph Garden’, med Andy Sturgeon som designer. Den moderna trädgården är inspirerad av resor. Man kunde känna igen stenigare och torrare landskap bl a från Mexico, Chile och Kalifornien.
Urban gardens och Courtyard gardens
Många andra länder fanns representerade i år, som Malaysia, Japan och Australien. Förra året tog svenske Ulf Nordfjell hem Best in show, och i år var nordens representant en Norsk trädgård. Sponsorer behöver inte nödvändigtvis vara företag eller turistorganisationer. Det finns även stora riksorganisationer som gör en koppling till trädgården, för att föra fram sitt viktiga budskap. Som exempel kan nämnas Cancer Research UK och Children’s Society.
Sociala frågor, miljö- och klimatfrågor lyfts fram
I folkhoparna som trängs i rader runt alla showgardens hör jag hur olika besökarna ser på mässan. En del är där för nyheter andra för att få se kändisar. Någon är imponerad av helheten, någon annan av en viss växtgrupp. Några vill bara shoppa (växter säljs dock bara på em sista dagen) eller ha en trevlig utflykt. De mer krävande är designintresserade och förväntar sig perfektion. Bland dem går alltid åsikterna isär om vad som är vackert eller intressant. Personligen var jag fascinerad över hur man lyckats bygga trädgårdarna och få dem att se ut som de alltid stått där. Hundraåriga träd hade fraktats från andra sidan jordklotet. Växter har förvarats i kylar och drivits i växthus, för att blomma i exakt rätt ögonblick. DET är imponerande!
Mässans andra delar
"Shop till you drop" heter det ju.
Förutom visningsträdgårdarna (Show gardens, Urban gardens och Courtyard gardens), finns en jättelång köpgata med pryttlar av alla de slag. Företag med inredning, byggnadsdelar, skulpturer och maskiner visar upp sig över hela området.
Specialistplantskolor visar upp sig
Floristutställningen är populär. Man får köa länge, för att sedan gå i ett enkelriktat led genom tältet. I den stora paviljongen, och jag vill lova att den är stor, rumserade plantskolorna. Besökare runt omkring mig fick höra mig utbrista i svensk förvåning: ”Oj, oj, oj!” Aldrig har jag sett så många specialplantskolor. Det är ögonbrynshöjande att se 100-talet riddarsporrar på samma ställe, och alunrot, och clematis, o s v. Växtfrosseri på avancerad nivå må jag lova.
Jag lämnar er nu med denna snabba överblick och kommer tillbaka med detaljstudier av olika visningsträdgårdar efterhand. Det blev en del bilder…
Var du kanske själv där? Eller har du frågor om Chelsea? Dela med dig av dina kommentarer.
Publicerad: 2010-06-09